ישן כמו תינוק?

מזרני תינוקות ללא רעלים
להתפתחות בטוחה ובריאה

העובדה שתינוקות מבלים בממוצע 16 שעות בעריסתם, מעלה את חשיבות הבחירה במזרן השינה הטוב ביותר עבורם. אל בחירה זו צריכה להתווסף מודעות מוגברת לכך שסוג החומרים מהם עשוי מזרן רגיל נוטים לפלוט כימיקלים המזיקים להתפתחותו.

(הפוסט כתוב בלשון נקבה אך מכוון לשני המינים)

מרבית מזרני התינוקות עשוי משני חלקים – ספוג המזרן וכיסוי שמקנה עמידות בפני רטיבות.
במזרנים רגילים, החומרים מהם עשויים חלקי המזרן מכילים כמיקילים מתמחים שנותנים תכונות מיוחדות למזרן כמו עמידות בפני רטיבות, עיכוב בעירה, ניחוח ועוד. הבעיה מתחילה כשהכמיקלים הללו נפלטים מתוך המזרן ונכנסים לגוף בנשימה, בליעה או ספיגה עורית.

  1. קצף פוליאוריטן. סוג הספוג העיקרי שיש במזרני שינה פולט תרכובות אורגניות נדיפות (VOCs). חלק מהתרכובות מסרטנות (פורמלדהיד), אחרות נקשרות לאלרגיות ואסטמה בילדים, בחילות והקאות לא מוסברות, עייפות וסחרחורות. בד"כ יכיל הקצף גם טולואן ובנזן הפוגעים במערכת העצבים המתפתחת, פרט מידע קריטי במקרה של בחירת מזרן תינוקות.
    לא קיים קצף פוליאוריטן שלא פולט תרכובות נדיפות.
  2. אם אומרים לכם שקצף פוליאוריטן לא מכיל PVC, לא גילו לכם את אמריקה, זה טריק שיווקי שנועד לייצר הרגעה על בסיס בליל מילים שהציבור מכיר. PVC הוא פלסטיק אחר לגמרי (מספר מיחזור 3) ששמו פוליויניל כלוריד ממנו מייצרים המון מוצרים אבל לא ספוגים לריהוט. עפ"י אותו עקרון – פוליאוריתן גם לא מכיל BPA שנפלט מפלסטיק פוליקארבונט (מספר מיחזור 7) וגם לא מכיל עגבניה או מלפפון. מקווה שהמסר עבר.
  3. מעכבי בעירה. קצף פוליאוריטן הוא חומר סופר דליק ולכן יוסיפו לו סוג מסוים של תרכובת לעיכוב בעירה. מדובר בתרכובות רעילות שההגנה שהן מספקות בפועל לא מצדיקה את הסכנות הבריאותיות שנקשרות עימן. קראו מה יש למשרד הבריאות לומר בנושא. זו הסיבה שהחל מנובמבר 2017 חלה חובת סימון על תכולת מעכבי בעירה במזרנים. הבעיה היא שהציבור קיבל את הסימון בצורה הפוכה מהרצוי, כסימן בטיחותי ולא כסימן אזהרה.
  4.  ויניל. מרבית המזרנים עטופים בציפוי פלסטי עמיד במים, לרוב מדובר בפלסטיק מסוג PVC. זהו חומר רעיל לאורך כל שלבי חייו (ייצור, שימוש והשלכה) הפולט מעל 100 תרכובות אורגניות נדיפות בהן ויניל כלוריד (חומר מסרטן), פתאלאטים (משבשים הורמונליים) ומתכות כבדות כמו אנטימון ועופרת (בעלות השפעה רעילה למערכת העצבים).
  5. PFAS (חומרים פרה ופוליפלואורואלקיל). עוד דרך לגרום לבדים להיות עמידים בפני נוזלים היא באמצעות ערבוב הבדים בכימיקלים הללו שהינן משבשים הורמנליים שמצטברים בגוף ברקמות שונות. החומרים משתייכים למשפחה של תוספים שהופכים מוצרים לבלתי נדבקים, עמידים למים ועמידים בשומן – כמו סירים ומחבתות Non-stick. ניתן למצוא אותם גם בביגוד עמיד למים, ציפויים, רהיטים מרופדים, שטיחים, צבעים ולכות, אריזות מזון טייק אווי ועוד ועוד. 

ישנם שני סוגי לטקס שחשוב להבדיל בינהם.
לטקס סינטטי. לטקס סינטטי עשוי משתי תרכובות מבוססות נפט – סטירן ובוטדיאן. אלה שתי תרכובות נדיפות שלחשיפה כרונית אליהן יש השלכות חמורות. קראו עליהן במסגרת הרעלים מטה.

לטקס טבעי. החומר נחשב בטוח לשימוש אך יש לשים לב אם קיימת רגישות ללטקס טבעי כשהולכים לאולם התצוגה. עבור ילדים רגישים יש לבחור מזרן ללא שכבת פנימית של חומר זה.

ישנן מספר דרכים שבהן יצרני מזרן (מזרן עריסה או מבוגר) ינסו לשטוף את דעתכם עם טענות "ירוקות" מפוברקות (מה שקרוי Greenwash או מריקוק בעברית) כדי שתחשבו שהמוצר שלהם עדיף על אחרים.

מהם המסיחים ו/או ההטעיות הנפוצות?
1. "אורגני" – היזהרו מחברות הטוענות לשימוש במרכיבים "אורגניים" ללא כל הוכחה. זה נחמד להשתמש במרכיבים אורגניים, אבל זה לא באמת אומר כלום אלא אם הטענה מגובה באסמכתא של תוי התקן GOTS או GOLS. 

2. קצף פוליאוריטן – שמות נרדפים (ומסתירים) לקצף פוליאוריטן: "קצף סויה" "מושרה בשמן צמחי" או "קצף על בסיס צמחי". התרחקו  ממותגים שמשתמשים במונחים שיווקיים אלה.
3. היזהרו ממותגים שמציעים לכם שכבה אורגנית אחת, אבל שאר המזרן רגיל מבפנים. זה לא מה שאתן רוצות. וזה קורה הרבה.
4. ביטויים מפתים – אל תתרשמו ממילים כמו: "לא רעיל" "ידידותי לסביבה" "בר קיימא" וכו'. לאף אחד מהמונחים הללו אין הגדרות משפטיות כך שניתן להשתמש בהם בגמישות,  ולהשתמש בהם מתי שרוצים. עבור המסות יש מילה אחת: אישורים!
5. המשמעות האמיתית של בדיקות – אם מזרן עשוי מקצף פוליאוריטן, לא יעזור לו להיות מאושר Greenguard של UL או Green Guard Gold כי הבדיקה בראשית חיי המוצר לא באמת אומרת שהמזרן לא יפלוט תרכובות VOC בהמשך. מזרנים פולטים יותר גזים במהלך חיי המזרן ככל שהם מתבלים. בעבר, הייתה ל-Green Guard הסמכה מחמירה יותר למזרנים בשם "Select" שבוטלה… מניחה שזה לא היה רווחי. מעט מאוד מזרנים (בעצם רק אחד: Naturepedic) עמדו בו כי זה היה תקן מחמיר ביותר.

איזה כימיקלים יש במזרני תינוקות ומה מסוכן בהם? כתמיד, אני מפרטת את רשימת הרכיבים הרעילים בתחתית הפוסט. רק ליחצו על הכפתור….

מזרנים בריאים התפתחות בריאה.

ברחבי הרשת המלצות רבות על מזרני שינה נטולי רעלים לתינוקות. שתי עמותות בארה"ב (Clean & Healthy New York ו- The Ecology Center) שיתפו פעולה במחקר שבדק לנוכחות כימיקלים מזיקים במזרני עריסה לתינוק הנמכרים לצרכנים בארצות הברית.

הם סקרו 227 דפי אינטרנט של מוצרים מ-37 מותגי מזרני עריסה כדי לקבוע את החומרים שבהם נעשה שימוש, ושלחו למותגים אימייל כדי לברר את מידת השקיפות שלהם. את התשובות שקיבלו השוו עם בדיקות מעבדה מ-13 חברות שונות כדי לראות איך הגילויים מתיישבים עם המציאות. התוצאות היו קצת מזעזעות.
אם לאמל"ק – רק מותג אחד עמד במבחן השקיפות והאמינות במלואו. 

מי שעוקב אחר החברה לאורך השנים רואה את השינוי המתמיד בחומרים כך שיהיו הידידותיים ביותר לאדם ולסביבה.

למשל בסוגיית הפיכת מזרן לעמיד לנוזלים – עד כה הדרך המסחרית להפוך מזרן לחסין מים היא בעזרת כימיקלי PFAS או שכבת פלסטיק.
המחקר החיצוני שנעשה חשף עד כמה מותגים המשווקים עצמם non-toxic עושים בפועל שימוש ב-PFAS בלי לציין זאת בכלל.
Naturapedic תמיד ציינה בשקיפות כי היא עושה שימו בשכבת פלסטיק פוליאוריתן דקה כדי לייצר מזרנים עמידים למים כאשר בחברה לא הפסיקו לחפש אחר חומרים טובים יותר שיעשו את העבודה.
כיום כל המזרנים העמידים למים כוללים שכבה שעשויה פלסטיק אך הוא כבר אינו במקורו מנפט אלא ממקור צמחי – קנה סוכר.

פרט להמלצות חמות ברחבי הרשת, תוכלו למצוא באתר החברה אסמכתאות עדכניות של תווי תקן בינלאומיים. אלה כאמור, מגובות בבדיקות מעבדה חיצוניות המאשרות את אמיתות הטענות.

קראו המלצו, צפו בסרטונים של הורים מודעים כמוכם ואל תשכחו למדוד כמו שצריך את מידת העריסה ולהתאים לה מזרן בגודל הנכון- בלי פאדיחות!

מזרני שינה לתינוקות

לנטורפדיק מגוון מזרני תינוקות העשויים מ-100% כותנה אורגנית הגדלה בארה"ב ועומדת בתקן USDA. בנוסף, הכותנה עומדת בתקן GOTS הבינלאומי לייצור בדים אורגני (כל שרשרת הייצור).
גם שכבות הלטקס הטבעי עומד בתקן GOLS הבנל"א. החברה גם תומכת בסחר הוגן (ללא ניצול של עובדי הייצור).

מדובר במזרני קפיצים המגיעים במבחר דגמים, עם או ללא ציפוי פלסטיק פוליאתילן העשוי מקנה סוכר, לא מהונדס גנטית ועומד בתקני מגע עם מזון. 
חיבור השכבות נעשה ללא דבקים, ללא קצף פוליאוריטן ועומד בתקני להבה ללא מעכבי אש או תוספים כימיים.

Naturepedic מתהדרת בהיותה החברה היחידה שיודעת לייצר מזרן עריסה שהוא גם אוורירי וגם עמיד למים. המזרן אוורירי בכל צידיו כך שהתינוק יכול לנשום גם כשפניו כלפי מטה. השכבה האוורירית עבה במיוחד, נשלפת, וניתנת לכביסה במכונה.
המודל הזה מגיע גם בגרסה קלת משקל המקלה על החלפת המצעים – 
ובגרסה עם תוספת קפיץ פנימי המעלה דרגת קשיחות.
מודל זה נמכר כולל מגן מזרן חינם.

499$ – 459$
לפני 15% הנחה עם קוד FIRST15

המודל האוורירי דומה במאפייניו למודל האולטרה אך נמכר ללא תוספת של מגן מזרן בחינם.
לרכישת מגן מזרן בנפרד גללו מטה.

399$ – 359$
לפני 15% הנחה עם קוד FIRST15

מזרן עריסה 100% אורגני מגובה באישורים במחיר מעולה!
כולל ציפוי פלסטי עמיד למים העשוי מקנה סוכר, שכבות של כותנה אורגנית עם אישור GOTS ותמיכה יציבה במיוחד.
המודל הקלאסי מגיע גם בגרסה קלת משקל המקלה על החלפת המצעים – 
ובגרסה עם תוספת קפיץ פנימי המעלה דרגת קשיחות.
מודל זה נמכר כולל מגן מזרן חינם.

269$ – 329$
לפני 15% הנחה עם קוד FIRST15

מערכת של 3 שכבות המורכבת משכבה עליונה ותחתונה עשויה מ-100% כותנה אורגנית, בינהן שכבה אטומה במיוחד למים.
שכבת פוליאורתן צמחי (קנה סוכר) חוסמת לחלוטין מעבר של נוזלים אך מאפשרת לאדי מים לעבור דרכה כדי להפחית זיעה ולחות לשינה נעימה יותר.

79$ – 59$
לפני 15% הנחה עם קוד FIRST15

לרכישת מגן מזרן לחצו על התמונה

מזרן מושלם להיות הראשון של ילדכם "המבוגר".
המזרן נועד לשימוש דו צדדי המאריך את משך השימוש בו.
 1. לשלב הגמילה מחיתולים – צד אחד של המזרן עמיד למים, בעזרת שכבה עמידה של פלסטיק פוליאוריטן שעשוי מקנה סוכר ולא נפט.

2. לאחר הגמילה – הפכו לצד השני והמרופד עבור נוחות מוגברת.

עשוי מ- 100% כותנה אורגנית עם אישור GOTS.
100% טבעוני, ללא דבקים או קצף פוליאוריטן.
עומד בתקני בערה ללא תוספת של מעכבי בעירה או תוספים כימיים אחרים. 

מזרן תינוקות של Plushbeds

 המחיר שמצאתי באמזון (לא כולל משלוח) הוא 160$ – מחיר פגז. כנראה שתצטרכו להוסיף קרוב ל-80$ משלוח ועדיין 240$ הוא מחיר הרבה יותר זול מהאופציות האורגניות האחרות, הן אלה המוצעות בארץ והן אלה שמוצעות אונליין.

אל תשכחו להשוות את מידות המזרן לאלה של פנים העריסה לפני הזמנה!

  • תרכובות אורגניות נדיפות – PVC המיוצר מנפט, פולט למעלה מ-100 VOCs, בהן פורמלדהיד (מסרטן) טולואן ובנזן (פגיעה במערכת העצבים המרכזית). תרכובות סטירן ובוטדיאן 
  • פתאלאטים – משפחה גדולה של חומרים המשמשים בעיקר לריכוך פלסטיקים מסוגים שונים (PVC, פוליאוריתן ופליפרופילן). חומרים המחקים פעילות של הורמונים ונקשרים עם גרימת סרטן, סכרת סוג 2, פגיעה בפוריות ופגמים בלידה.
  • מתכות כבדות – PVC פולטת עופרת, אנטימון וקדמיום הנקשרות עם מחלת הסרטן ורעילות למערכת העצבים.
  • מעכבי בעירה – אינם קשורים באופן כימי אל קצף המזרן ומשתחררים ממנו מאוד בקלות אל האוויר. מצטברים בגוף, רעילים למערכת ההורמונלית. PBDEs נאסרו לשימוש בקליפורניה ואירופה אך עדיין הן הנפוצות ביותר במזרנים. נמצאו קשורים לגרימת היפראקטיביות ושינויי התנהגות קבועים בקרב ילדים.
  • תרכובות פלואוריות עמידות למים – נקשרות לשלל שיבושים הורמונליים בגוף, בלתי פריקות ואינן מפונות בקלות מתוך הגוף.
  • חומרי הדברה – מקורם בחומרי גלם שאינם אורגנים. במזרנים – כותנה.